Archief: Blue River

De drive van Roel Maas

Move On Magazine

‘Ik ben niet iemand die op de winkel past, maar iemand die nóg een winkel wil openen’ “Drie jaar geleden heb ik het Blue River Station Fund opgericht, een investeringsfonds dat zich volledig focust op energiestationvastgoed in de Benelux. Wij zijn de eerste en enige in Nederland die dat doen. Ja, toch weer bezig met energiestations. […]

Read more...
Lees het artikel

‘Ik ben niet iemand die op de winkel past, maar iemand die nóg een winkel wil openen’

“Drie jaar geleden heb ik het Blue River Station Fund opgericht, een investeringsfonds dat zich volledig focust op energiestationvastgoed in de Benelux. Wij zijn de eerste en enige in Nederland die dat doen. Ja, toch weer bezig met energiestations. Daar ligt toch mijn specialisme en mijn hart.

De naam Blue River is afgeleid van mijn achternaam ‘Maas’. Dat ‘blue’ slaat niet alleen op blauw rivierwater, maar ook op waterstof. Een van de duurzame brandstoffen uit de mix die in de komende jaren wordt aangeboden op de energiestations waarin wij investeren.” Met een lach: “Met mijn reputatie als ‘petrolhead’ vond ik ‘Green River’ niet heel geloofwaardig overkomen. ‘Blue’ is een mooi alternatief.”

Iets opbouwen

Met zijn nieuwste initiatief gaat Roel de activiteiten van het Blue River Station Fund verbreden. “Het wordt een groeifonds dat in een mix van bestaande tankstations en grond voor toekomstige energiehubs investeert. De noodzakelijke infrastructuur om Nederland mobiel te houden. Het fonds krijgt daarom ook een nieuwe naam: Blue River Infrastructure Fund. Wie meer wil weten, kan kijken op blueriver.nl.

[Wederom met een lach:] Ja, ik kan het ondernemen niet laten. Iets nieuws beginnen, dat samen met anderen opbouwen, uitbreiden en succesvol maken, vind ik prachtig. Ik ben niet iemand die op de winkel past, maar iemand die nóg een winkel wil openen en daarna nog één, en nog één en van al die winkels een succes wil maken. Dat drijft mij telkens weer het ondernemerspad op. Dat geeft mij energie. Dat is mijn drive!”

Het wagenpark van 2035

In dit rapport biedt Blue River een analyse van de trends en prognoses voor personen- en bedrijfsvoertuigen tot 2035. Het rapport gaat in op de toename van het aantal voertuigen, de opkomst van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en biedt een projectie van de samenstelling van het wagenpark in 2035.

Read more...
Open het rapport

ANALYSE & TOEKOMSTVISIE

In dit rapport biedt Blue River een analyse van de trends en prognoses voor personen- en bedrijfsvoertuigen tot 2035. Het rapport gaat in op de toename van het aantal voertuigen, de opkomst van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en biedt een projectie van de samenstelling van het wagenpark in 2035.

De analyse gaat in op zowel personenauto’s als bedrijfsvoertuigen.

In het kort

Hoewel de gegevens duiden op een aanzienlijke verschuiving naar elektrificatie van het wagenpark, is de verwachting dat in 2035, 73% van de personenauto’s een verbrandingsmotor zal hebben. In het segment bedrijfsvoertuigen zal dit meer dan 80% zijn.

Het wagenpark zal blijven groeien, maar nog altijd grotendeels uit voertuigen met verbrandingsmotor bestaan: Het absolute aantal zal slechts 14% minder dan in 2024 zijn.

Petrolhead Roel Maas over de energiemix van de toekomst

Joanknecht

“De mobiliteitsbehoefte, het wagenpark en het aantal kilometers; het blijft allemaal toenemen. Daar is energie voor nodig, in welke vorm dan ook. De energietransitie is dus geen bedreiging, het is juist een kans. Wie hier flexibel op in kan spelen, heeft de toekomst in handen.”

Read more...

Roel Maas doet met Blue River Stations Fund wat hij al ruim 25 jaar doet in zijn sector: verandering omarmen, innovatie nastreven en de markt vormgeven. De laatste jaren krijgt ook verduurzaming zijn aandacht. “De mobiliteitsbehoefte, het wagenpark en het aantal kilometers; het blijft allemaal toenemen. Daar is energie voor nodig, in welke vorm dan ook. De energietransitie is dus geen bedreiging, het is juist een kans. Wie hier flexibel op in kan spelen, heeft de toekomst in handen.”


Roel heeft een unieke carrière in de tankstation-wereld opgebouwd. Het begon kort na zijn studie bedrijfseconomie. Zijn vader had twee tankstations met een shop, waar Roel tijdens zijn studententijd met veel plezier werkte. Toen hij kans zag daar een derde aan toe te voegen, nodigde hij Roel uit om samen te gaan ondernemen. Ze maakten  een vijfjarenplan om een exploitatiebedrijf op te bouwen dat onafhankelijk van oliemaatschappijen opereerde. Het was een gouden vondst. “Na die vijf jaar heb ik mijn vader al uit kunnen kopen. Ik was 27, had een aantal filialen, zo’n 30 medewerkers en de drive om verder te bouwen. Nog een aantal jaren later had ik een mooi landelijk netwerk van 24 tankstations.”

Op dat moment kwam er een nieuwe speler op de Nederlandse brandstofmarkt: Lukoil. Internationaal gezien een van de grootste partijen, maar tot dan toe een onbekende in Nederland. “Ik wilde met ze praten over brandstofafname; wellicht kon ik een merk aan mijn keten toevoegen. Het liep anders. Ze bleken grote interesse te hebben in mijn exploitatiebedrijf en deden een overnamevoorstel. Dat raakte ook mijn positie als oprichtend bestuurslid in de retailcoöperatie voor de 260 shops die ik ernaast had opgebouwd met collega’s in de branche. Het was geen gemakkelijke beslissing, want ik was nog zeker niet klaar met ondernemen, maar ik ben er toch voor gegaan.”

Boeiend energielandschap

Wat er in de loop van zijn ruim 25 jaar in deze branche ook veranderd is, een duidelijke constante is er zeker. “Er wordt energie geleverd. Of dat nu benzine, diesel, LPG, CNG, LNG, waterstof of elektriciteit is. Voor die laatste wordt nu, in een razend tempo, de infrastructuur aangelegd. De investeringen die ermee gemoeid zijn, zijn gigantisch. De bestaande pitstoplocaties zijn uitermate geschikt om snelladers te plaatsen. Dat is een groeimarkt, een kans én – vanwege de fluctuerende stroomprijzen – een interessante nieuwe dynamiek.”


“Persoonlijk ben ik er nog niet van overtuigd dat autorijden overwegend elektrisch zal worden. Bekende brandstoffen zoals benzine zullen blijven, nieuwere vormen zoals waterstof zullen toenemen. Maar die ontwikkelingen kosten veel geld en tijd, dus dat duurt nog wel even. Dat is maar goed ook, want de Nederlandse netwerken zijn er helemaal nog niet op ingericht om massaal over te gaan. En dat terwijl we wereldwijd één van de koplopers zijn.”

De stroom die we met z’n allen verbruiken wordt steeds groener, dus ook die voor mobiliteit. Tegelijkertijd hebben we in Nederland nog nooit zoveel bruinkool en aardgas verbruikt om stroom op te wekken, zegt Roel. Er zijn dus nog genoeg uitdagingen over. “Voor het klimaat moeten we nog grote duurzaamheidsstappen zetten. Een flinke uitdaging die ik vanuit mijn expertise graag volledig aangrijp. Dit is gewoon een gave sector en ik vind het allemaal waanzinnig interessant. Voorlopig heb ik geen plannen om te stoppen.



Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2023/2024, gedrukt in november 2023. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl