Een McKinsey-enquête onthult hoe de consumentenhouding ten opzichte van opladen invloed kan hebben op de markt voor elektrische voertuigen en nieuwe mogelijkheden kan openen.
De overgang naar elektrische mobiliteit versnelt over de hele wereld. Analyse van McKinsey toont aan dat de jaarlijkse verkoop van geëlektrificeerde personenauto’s in 2022 de tien miljoen eenheden overschreed, wat een stijging van meer dan 50 procent betekent ten opzichte van de verkoopcijfers in 2021. McKinsey voorspelt dat dit aantal tegen 2030 ongeveer 40 miljoen zal bedragen.
Een toename van deze omvang heeft repercussies die veel verder reiken dan alleen de verkoop van elektrische voertuigen (EV’s). Allereerst zal het een even indrukwekkende stijging vereisen in de beschikbaarheid van openbare en particuliere laadpunten. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld waren er in 2022 ongeveer 2,6 miljoen laadpunten beschikbaar. Maar met het toenemende aantal EV’s elk jaar, zal het land tegen 2025 ongeveer 9,5 miljoen laadpunten en tegen 2030 ongeveer 28,0 miljoen laadpunten nodig hebben. Als de groei van de EV-laadinfrastructuur niet gelijk opgaat met de vraag, kunnen consumenten aarzelen om over te stappen van een voertuig met een verbrandingsmotor (ICE). Andere oplaadproblemen, waaronder de aanhoudende zorgen van consumenten over het kunnen opladen zo gemakkelijk als ze vandaag kunnen tanken, zouden ook de bredere acceptatie van EV’s kunnen vertragen.